Garantie

Als een artikel binnen de garantietermijn defect is geraakt kan je natuurlijk ook op ons rekenen! Vind hieronder de antwoorden op de meest gestelde vragen:

Wat is het garantie termijn van producten?

+

Gedurende de garantie periode heeft de klant recht op reparatie / vervanging van de aankoop mits er sprake is van een technisch defect of productiefout. Insecto is een officieel online verkooppunt van nagenoeg alle gerenommeerde terrariummerken. Helaas geldt dat voor ieder merk andere procedures voor afwikkeling van garanties en reparaties van kracht zijn. Wij staan er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.

De garantie periode wordt beschreven in de meegeleverde handleiding. Daarnaast staat op onze website bij de meeste producten de garantietermijn vermeld bij de product omschrijving of specificaties.

Product terug sturen voor garantie?

+

Al onze garantie bepalingen werken volgens de carry-in garantie. (carry-in garantie betekend; jij neemt je product onder je arm en brengt 'm terug naar ons als ie stuk is). In onze situatie heeft de levering plaatsgevonden middels de tussenkomst van een pakketdienst en dient u het product ook weer naar ons op te sturen, echter zijn de verzendkosten voor uw rekening. Wij nemen de verantwoording dat het vervangende / gerepareerde product kosteloos bij u geretourenneerd worden.

Uitzondering:
Als het product defect is binnen 14 dagen na ontvangst / aankoop, dan ontvangt u van ons een retourlabel om het defecte artikel kosteloos naar ons retour te sturen.

Retour adres?

+

JIMM Group
t.a.v. garantie Insecto
Akkerwindestraat 33
6832 CS Arnhem
Nederland

Aankopen via een reptielenbeurs?

+

Mocht een artikel defect zijn geraakt naar de aankoop op een (reptielen)beurs? Dan gelden er andere wettelijke regels, dan bij online aankopen. Omdat de aankoop fysiek heeft plaatsgevonden is de wetgeving kopen op afstand NIET van toepassing.

Mocht het artikel kapot zijn geraakt binnen de garantietermijn? Dan kan je het betreffende artikel terugsturen (verzendkosten zijn dan voor eigen rekening) en zullen de garantie in behandeling namen.

Kan ik mijn geld terug krijgen, als het artikel defect is?

+

Nee, als een artikel gebreken vertoond binnen het garantie termijn heeft u recht op vervanging of herstel.

De koopovereenkomst kan alleen ontbonden worden als herstel niet mogelijk is en geen vervangend exemplaar beschikbaar is. In deze situatie heeft u recht een deel (resterende termijn) van het aankoopbedrag terug te krijgen.

Bijvoorbeeld: U koopt een thermostaat met 5 jaar garantie, tegen een prijs van € 50,-
Het artikel raakt defect naar 2,5 jaar gebruik! Reparatie of vervanging is niet meer mogelijk..... dan kriijgt u voor de resterende periode (2,5 jaar / 50%) het aankoopbedrag terug (€ 25,-).

Uitzonderingen op garantie?

+

Er zal geen sprake zijn van garantie in de volgende gevallen:

- als er slijtage heeft plaatsgevonden die als normaal beschouwd kan worden. (verbruiksgoederen)
- als er aan het product veranderingen zijn aangebracht of reparaties hebben plaatsgevonden die niet door de fabrikant of leverancier zijn uitgevoerd
- als de originele factuur of andere aankoopbewijs niet overlegt kan worden, gewijzigd is of onleesbaar gemaakt.
- als het product niet volgens beschrijving gebruikt is
- als het product beschadigt is door grof gebruik, onachtzaamheid of nalatig onderhoud.
 - als het product in aanraking is gekomen met (spat)water, als het niet water bestendig is.

Verbruiksgoederen.
In het Europees recht (en Nederlandse recht) staat een garantietemijn beschreven voor alle gebruiksgoeden. Verbruiksgoederen zoals bijvoorbeeld lampen, trilplaatjes (vernevelaars), zekeringen, batterijen / accu's, enz vallen daarmee niet onder de garantie. Deze artikelen zijn slijtage onderhevig. Indien het product aantoonbaar kapot is binnen enkele dagen na aankoop, kunt u aanspraak maken op een coulance regeling, hiervoor dient u ons te overtuigen dat het product binnen enkele dagen (max. 14 dagen) naar verzending defect is.

Om jouw retour aanvraag snel af te handelen is het belangrijk om ons retourformulier aan de zending toe te voegen.

Wordt mijn product vervangen of hersteld?

+

Afhankelijk van de klacht en leverancier kunnen de producten worden hersteld of vervangen.

Hoe kan ik een garantie verzoek indienen?

+

Mocht een product gebreken vertonen in de garantie periode? Dan verzoeken wij het product niet zonder overleg met ons te openen en/of te proberen te herstellen!

Neem eerst contact met onze klantenservice (klantenservice@insecto.nl) op om uw gebreken kenbaar te maken. Graag met vermelding van:

1.  Ordernummer of factuurnummer
2.  Artikelnummer of artikelomschrijving
3.  Omschrijving van het probleem

Mochten wij aan de hand van uw klachtomschrijving een oplossing weten om het product eenvoudig te herstellen, resetten of opnieuw in te stellen, dan zullen wij u daarover informeren.